Allah The Greatest

Allah The Greatest

Wednesday, January 8, 2014

RULES OF LIFE : be More POSITIVE !


Assalamualaikum wbt.

hello there :) ada banyak questions mira nak tanyaaa pada you alls .

Apa yang mempengaruhi PERBUATAN kita ?
Kenapa kita selalu ja sikap negatif ?
How to realise those ?
Macam mana nak berubah become more optimistic ?

mula-mula cuba check diri masing masing . Kita suka baca berita apa ? and bila baca topik mana lebih menarik hati kita ?
SIAPA mati SIAPA cerai SIAPA sakit SIAPA jahat SIAPA kena tangkap ,

 kenapa kita berminat sangat nak baca benda negatif . Why haa ? Mira pun tak pasti and buat research. The answer is so simple. Orang negatif memang suka benda negatif . kalau dalam 'operation' , kita tanya mana satu DULU kepada doktor ? ,

good effect 

"Doktor , apa kebaikan kalau saya operate dengan cara ni ,berapa peratus peluang saya untuk selamat?"

or

 bad effect 

"Doktor , apa akan jadi kat saya lepas operate ni , ada kesan sampingan tak ? mcm lumpuh ker ? etc..."

think about it .

Ini kuasa minda . Minda kita sangat mempengaruhi kita . Bila perkara positif di minda kita, badan terus jadi kuat . Bila perkara negatif di minda badan terus jadi lemah .

Minda ni datang bersama sama emosi , cuba kawal diri kita . Jangan fikir benda negatif sgt kerana minda mempengaruhi fisiologi kita , try menjadi seorang insan yang berkualiti .

"Jadi jika nak jadi manusia berkualiti - kita kena gambarkan bagaimana orang berkualiti. Sebelum tidur, bayangkan diri kita menjadi orang berkualiti - buat imaginasi nampak kita sebagai orang yang bertaqwa dengan Allah - solat tepat waktunya, kita jaga aurat dsb. Kedua bayangkan kita berakhlak dengan orang lain - bila bercakap lemah-lembut. Ketiga bayangkan kita itqaan - buat kerja dengan baik, jadi  anak yang baik, layan tetamu dengan baik dsb. Bayangkan semua ini sebelum tidur dan imej ini akan masuk dalam minda bawah sedar kita."

BESIDES,
manusia sekarang ni pula , suka sangat cari kelemahan orang,  sedangkan diri sendiri pun banyak kekurangan . cermin diri dulu , takut seperti tepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri kan ? . banyak muhasabah diri .

" Successful people will never worry about others doing "

Selain itu , untuk pengetahuan kawan kawan laa ,

Kajian saintifik juga menunjukkan sebab utama kanser payu dara adalah tekanan (stress). Orang wanita ramai yang memendam perasaan.

fuhh . nauzubillah .memang betul , perempuan ni hati lembut and suka memendam perasaan .jadi lepass ni jangan stress2 or simpan perasaann . lepassskannn jaa smuaa , kalau boleh luah kapada ibu , kakak , sahabat handai , tadak juga ? , kucing pun boleh . hehe .Janji hati kita tu tak bengkak sebab trlalu sarat dengan masalah dan risau dan perkara negatif.


EGOISTIC ! yaa ni satu masalah utama masyarakat sekarang . Sikap ego boleh menjejaskan hubungan persahabatan , orang sikap ego ni suka melawan , suka nak menang jer kerja, suka fikir apa yang orang pikir pasal dia ,tak suka lihat orang yang lebih hebat dari dia,

jadi Lets fight sikap ni sebab  Orang yang LAWAN sikap ego ni ialah orang yang murah hati ,sentiasa rendah diri dan berbuat baik pada manusia lain . Kikis sikap ego ni yang sangat tidak bagus untuk kesihatan korang :)

Macam mana kalau kita jatuh SAKIT dan ditimpa ujian . ada yang sering mengeluh , kata Allah dah tak sayang dia dan sebagainya (Astagfirullah)

 Ingat semua yang berlaku dengan ketentuanNya pasti ada hikmah . Jangan sesekali bersangka buruk kepadaNya Apabila kita ditimpa sakit , itu tanda Allah sayang akan kita , kadang2 sakit ini untuk mengerat lagi hubungan kita denganNya , dosa-dosa kita juga boleh diampunkan olehNya bila kita sakit .kekadang Allah rindu akan doa daripada hambaNya . banyakkan berdoa . doa itu senjata kita :)



Live more in positive life :) be more optimistic :)



Mira minta maaf jika mira ada banyak kekurangan . 

Sharing is caring :)



No comments: